-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49225 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در آياتي كه قرآن به عنوان تحدي مي‎آورد مي‎فرمايد: «و هر چه كمك هم مي‎خواهيد، بگيريد، غير از خدا» در اين موارد منظور از «غير از خدا» (من دون الله) چيست؟
مقصود اين است كه هيچ صاحب قدرتي جزء خدا نمي‎تواند. اساساً يك ادبي در بيان قرآن هميشه هست كه در هيچ مسأله‎اي خدا را فراموش نمي كند. حتي اگر توهمي نسبت به خداوند پيش بيايد فورا آن را رد مي‎كند. كلمه «مِن دونِ الله» ـ كه از كلماتي است كه در قرآن زياد مكرر شده ـ هميشه در چنين موردي است. مثلا اگر كلمه «مِن دون الله» نبود اين جور بود: محال است ديگر مثل اين قرآن به وجود بيايد. فوراً يك كسي در ذهنش بيايد: يعني خدا هم اگر بخواهد نمي‎تواند مثل اين را ايجاد كند؟ اينجا اين جور مي خواهد بگويد: جز خدا احدي قادر نيست چنين كاري را بكند. اما اينكه كساني را كه شما دعوت مي‎كنيد، آنهايي كه قادر نيستند، اجابت مي‎كنند يا نمي‎كنند، يا خدا را كه شما دعوت مي‎كنيد آيا اين دعوت شما را مي‎پذيرد يا نمي‎پذيرد، مطلب ديگري است. صحبت در اين است كه جز خدا احدي قادر نيست. «وَ ادْعوا مَنِ اسْتَعْطَعْتُمْ مِن دونِ الله» معنايش اين است: غير از خدا هر كه را كه شما فرض مي كنيد دعوتش كنيد بيايد، قدرت ندارد. «من دون الله» استثناي از ناحيه قدرت است نه از ناحيه دعوت، براي اينكه اين تو هم پيش نيايد كه قرآن مي خواهد بگويد مثل اين قرآن محال است، هر كسي بخواهد چنين كاري را بكند، ولو خدا باشد. مي‎خواهد بگويد صحبت خدا نيست؛ خداوند اجل و ارفع از اين است كه ما او را عاجز و ناتوان از مثل قرآن بدانيم. مقصود اين است: غير از خدا هر كسي را كه شما فرض كنيد، قادر نيست.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج4 - نبوت
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.